Scenografie

De scenografie ontwikkelt de opvallende thema's van de Groote Oorlog :

  • De mondialisering van het conflict
  • De strategie en het militaire bestuur
  • De verliezen en de menselijke drama's
  • De cultus van herdenking...

De originaliteit van de scenografie berust echter in zijn educatieve roeping, zijn relevante beschrijving van de gebeurtenissen en zijn interactiviteit die een bewonderenswaardig gestructureerde tijdsweergave integreert.

Het combineert een geavanceerde technologie : touch screens, verschillende animaties,... en een opmerkelijke inhoud.

De laatste komt uit het bewonderenswaardige werk van het onderzoek van het wetenschappelijk comité van de plaatselijke historische vereniging en andere instellingen met waardevolle hulpbronnen. De visualisatie van deze thema's is beschikbaar in 4 talen (Frans, Nederlands, Engels en Duits) en is verspreid over een oppervlakte van 400 m2 gemoduleerd in vijf afzonderlijke staties.

Overzicht
1.    Wereldwijd conflict
2.    Plugstreet Sector
3.    Interventie van de troepen van de ANZAC
4.    Dagelijkse leven van de militairen en de burgers
5.    Virtuele bezoek van de sites van WOI

 

Statie 1 : een wereldwijd conflict

De projectiezaal is de ideale start van het bezoek.

Een film vertelt er de oorzaken van het conflict 14-18 en de opeenvolging van de allianties die leidt tot een wereldwijd conflict.

Het antwoordt ook op een cruciale vraag: "Waarom heeft Komen-Waasten de horror en de kwelling van vier lange jaren van oorlog moeten ondergaan ?

 

Statie 2 : Plugstreet sector

Het essentiële element van dit deel van de scenografie is een kaart in reliëf die de aandacht richt op een kleiner gebied : het zuidelijkste deel van de Ieperboog.

De animaties beschrijven de voortgang, de teruggang van de troepen die er aanwezig waren maar ook het verloop van de gevechten die hebben plaatsgevonden op het gebied van Armentiers, Belle, Komen-Waasten, Ieper en Menen, waaronder :

  • de eerste slagen voor oktober 1914
  • de vorming van het front en de evolutie van een oorlog van beweging in een uitputtingsslag
  • de veldslagen van Mesen en Passendale
  • het Duitse offensief van april 1918
  • De Duitse terugtrekking en de bevrijding van ons grondgebied eind van september 1918

 

Statie 3 : Interventie van de troepen van de ANZAC

Het station staat centraal in de scenografische ruimte.

Gefinancierd door het Ministerie van de Australische Veteranen, wordt ze volledig aan de tussenkomst van de soldaten van ANZAC (Australian and New Zealand Army Korps) gewijd.

Brede touch screens, echte reusachtige tablettes, maken het mogelijk om de evolutie van deze gevechten te volgen, voorteken aan de derde Slag van Ieper.

 

Statie 4 : Dagelijkse leven van de militairen en de burgers

Zes thema's worden in dit station ontwikkeld. Ze hebben betrekking op onderwerpen zoals :

  • de propaganda en de manipulatie van de informatie.
  • de strengheid van het Duitse bestuur en het aandeel van ontzegging en opvorderingen.
  • het overleven aan het front en het dagelijkse leven van de bevolking geconfronteerd met de samenleving van de troepen.
  • de humor, hulpmiddel en steun van de troepen…
  • de verbroedering van Kerstmis 1914.
  • de cultus van de herdenking. Een bijzondere aandacht gaat uit naar de plicht van herdenking: bouw van gedenktekens, oprichten van grafstenen, herdenkingsplechtigheden… . De jongere generaties zijn bijzonder betrokken bij deze gebaren van eerbetoon en erkenning.

     
Statie 5 : Virtuele bezoek van de sites van  WOI

Dit laatste element van de scenografie stelt een virtueel bezoek van de aangrenzende plaatsen 14-18 “Plugstreet 14-18 experience” voor. Deze integreren zich opmerkelijk in het landschap of nestelen zich diepgaand in het bos.

Deze plaatsen (het Britse Memorial van Ploegsteert, britse begraafplaatsen, monument van het Kerstbestand, mijnkraters…) zijn gemakkelijk toegankelijk en vormen een onschatbaar erfgoed van herdenking 14-18.

Het beste middel om ze te ontdekken is natuurlijk een rondleiding die u zal leiden “Op Tocht door de Geschiedenis”.